joi, 8 aprilie 2010

Comparatii

“Tatal meu e mai bun decat tatal tau”…va aduceti aminte aceasta fraza spusa in copilarie?in mod cert toti am rostit`o iar in mintea noastra de copii “mai bun”,”mai curajos”,”mai destep” erau simple cuvinte…

Am crescut,ne`am maturizat (cel putin in aparenta) si continuam sa folosim “mai bun”.”mai prost”,”mai repede”,”mai lent”,etc in limbajul de zi cu zi fara a acorda o atentie deosebita acestor comparatii,pentru ca,reduse la sensul lor strict,practic asta sunt…sunt comparatii…si mod cert fiecare dintre noi am invatat chiar din primii ani de scoala ca atunci cand faci o comparatie trebuie sa ai un punct de referinta fata de care sa te raportezi…poti spune ca mierea “e mai dulce” iar etalonul va fi zaharul…poti spune “azi e mai cald” atunci cand iei drept etalon ziua de ieri…usor de facut,simplu de inteles…si totusi…gresim!…de ce?...pai sa vedem…

Obisnuim sa comparam pe langa lucruri strict fizice,palpabile si altele cum ar fi:dragostea,sinceritatea,mireasma florilor si,de ce nu,obisnuim sa ii comparam in mod automat si pe cei din jurul nostru insa oare nu gresim facand asta?...nu voi aduce ca argument faptul ca fiecare dintre noi este unic in felul sau ci am sa argumentez intrebandu`va:cand spui ca “X-ulescu” e prost sau spui despre el ca este un om elevat,ce etalon ti`ai luat ca sa poti face aceasta afirmatie?oare nu`l judeci pe respectivul gresit prin prisma faptului ca exista sanse sa iti fi ales eronat persoana la care sa te raportezi atunci cand faci acea comparatie?...ne alegem oare intotdeauna etalonul corect dupa care rationalizam?sau uneori facem fara intentie,greseli de catalogare tocmai din cauza ca etalonul la care ne`am raportat,e unul ales gresit?

Doi indragostitii se plimba pe aleile parcului,jurandu`si iubire vesnica iar apoi,lasand gingas capul pe umarului lui,ea ii spune: “te iubesc”…”ba eu te iubesc mai mult”,vine raspunsul lui promt…se poate masura iubirea?si daca,sa spunem,s`ar putea masura,care este etalonul de “zero iubire”?

Ne nastem si inca de la primii pasi si primele cuvinte…comparam…trecem prin viata comparand si …murim…daca am putea auzi discutiile dintre doua persoane care au murit in mod clar ei si`ar spune unul altuia…”inmormantarea mea a fost frumoasa”…”a mea a fost si mai frumoasa”…si mai frumoasa,in comparatie cu ce?:)


Fiecare dintre noi,in mod constient sau nu,avem,de`a lungul vietii,etaloane la care ne raportam,etaloane care datorita intamplarilor prin care trecem se pot schimba,etaloane la care renuntam de buna voie sau etaloane pe care le preluam de la cei din jurul nostru…de la un singur lucru insa nu ne putem opri,nu ne putem opri sa…comparam.

15 comentarii:

  1. Nimic nu este rau in a compara. Exista asemenea cuvinte in dictionar, sunt in gramatica, ca parti de vorbire. Te in teleg si pe tine. Vei fi citind pe undeva asemenea aprecieri si au fost pe placul tau, insa.... sunt comparatii nevinovate, ca exemplul cu iubirea. Nimeni nu spune foarte serios "eu te iubesc mai mult". O spune doar pentru a arata ca iubeste, pentru ca nu stie cum ar putea "striga" ceea ce simte. In unele cazuri, iti impartasesc parerile si nu-s singura, dar nu trebuie niciodata sa generalizezi. Cand un scriitor este comparat cu altul, crede-ma ca exista un etalon destul de clar, deci nu judeca lucrurile doar pentru ca o idee gasita undeva sau la cineva ti-a placut si ti-ai insusit-o. Nu spun ca este rau sa-ti insusesti idei, insa.... nu generaliza. Si nu arunca cu piatra pentru ca-s convinsa ca ti s-a intamp[lat cel putin de 100 de ori in viata de pana acum sa compari. Ai avut etalon sau nu, crede-ma ca nu ma poti convinge ca n-ai comparat. Ma poti combate, stiu ca o vei face, dar raman la parerea mea. Comparatii se fac s-au facut si se vor face si nu sunt mereu asa, doar de dragul de a pune cateva cuvinte in plus propozitiilor si frazelor.

    RăspundețiȘtergere
  2. n`am negat ca am comparat:) in alta ordine de idei,intrebarile din articol,unele dintre ele erau ipotetice,cum e cea cu iubirea:) cat despre scriitori..spune`mi si mie care e etalonul la care se raporteaza criticii atunci cand fac comparatii?cu cine`l compara pe Eminescu ..sau pe Staneascu,sau Creanga,etc?:)

    RăspundețiȘtergere
  3. Pai de ce te-ai oprit la acestia? Chiar crezi ca se poate compara oricine? Sau ai crezut ca ma vei "inchide" la capitolul "comparatii". In alta ordine de idei.... nu se compara "barzii" cu altii, poate doar cu scriitorii straini. Dar sunt alti scriitori care sunt comparati cu acesti titani ai literaturii romane. Totusi as vrea sa-ti atrag atentia ca nu mereu o comparatie atrage si calificative de mai bun sau mai prost. Subiect epuizat din punctul meu de vedere. Salutari.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ne nastem din comparatii:" o sa fac un copil frumos ca tine si destept ca mine", suna cunoscut,nu? Comparam si suntem comparati, sunt si vor exista comparatii intotdeauna

    RăspundețiȘtergere
  5. Danielle,ma amuza ultimul tau comentariu,de ce subiect incheiat ca ar mai fi multe de discutat?eu am scris ce mi`a trecut prin cap,exemple care mi`au fost in momentele acelea la indemana:)

    RăspundețiȘtergere
  6. "o ea",n`am negat ca nu exista comparatii,ca nu se fac,ca nu se vor mai face sau ca eu nu le fac...am incercat doar sa scot in evidenta faptul ca poate,atunci cand comparam nu ne alegem etalonul corect,la care sa facem referire,si poate din aceasta cauza judecam gresit o persoana,un lucru,o stare de spirit,etc

    RăspundețiȘtergere
  7. Da, troskplosk, si pe mine ma amuza un lucru: nu mai esti asa sigur de ce spuneai si sunt prea multi "poate" in ultimul tau comentariu. Articolul tau inunda de increderea nestramutata ca ai dreptate si ca alta pozitie nu mai poate exista. Subiect incheiat din punctul meu de vedere, am uitat sa precizez. Mi-am spus parerea, am vazut si raspunsul tau, e ok. :)

    RăspundețiȘtergere
  8. daca asta ai inteles tu Danielle ca nu sunt sigur de ce spun si ca am "incredere nestramutata" atunci...AMIN! :))))) P.S. un pont: reciteste randurile de la "ce sunt si ce vreau"

    RăspundețiȘtergere
  9. 'poate 'daca ploaia s-ar opri si din cer n-au sa mai cada lacrimi,stele ar rasariiiiiiiiiiii :)

    RăspundețiȘtergere
  10. cargo-ploaia..frumoasa melodie intradevar..."o ea"

    RăspundețiȘtergere
  11. Fraieri suntem noi ca facem comparatii, de ex: "parca fostul era mai dulce, vorbea mai mult, era mai romantic...etc" nu stim sa luam ca atare oamenii din jurul noastru, starile prin care trec ei, stuatiile...etc
    ...viata ar fi fost mai simpla si mai frumoasa...

    RăspundețiȘtergere
  12. Sufletel,bine puctat,aici voiam sa ajung si asta am vrut sa exemplific...fiecare dintre noi trebuie luat asa cum e el/ea,cu bune si rele:)

    RăspundețiȘtergere
  13. Eu te citesc si nu ma mai satur de tine....esti ca un balsam pentru sufletele noastre!

    RăspundețiȘtergere
  14. o sa ti se ia...mai devreme sau mai tarziu:)))

    RăspundețiȘtergere
  15. normal, fiecaruia i se ia cate ceva....mai devreme sau mai tarziu!

    RăspundețiȘtergere